Škála sociální vzdálenosti
Cíl: pracovat s předsudky, seznámit se s poznatky z oblasti výzkumu
předsudků.
Klíčové kompetence: kognitivní kompetence ­ předcházení předsud–
kům, stereotypům, tolerování odlišnosti (naučit se být „kulturně“ otevřený
a tolerantní, posílit pozitivní postoj vůči cizím kulturám).
Cílová skupina: 6–20 (menší skupina je vhodnější pro intenzivní prá–
ci), monokulturní i interkulturní skupina.
Čas: 30 minut (dle složení účastníků skupiny a jejich počtu).
Pomůcky: papíry, tužky, dotazník.
Postup: Trenér zadá každému účastníkovi dotazník a vyzve účastníky,
aby ho vyplnili. Dle svého uvážení vybere trenér různé menšiny či národ–
nosti (např. Romové, Turci, Poláci, Rusové, Slováci atd.). Ke každé skupi–
ně účastník vyplní jeden dotazník. Po vyplnění trenér vysvětlí historii vzni–
ku této techniky a vyzve účastníky k zamyšlení nad vlastním „výsledkem“.
Tato technika se provádí individuálně a může být úvodem k menšímu poví–
dání o teorii předsudků. 
Diskuse (vyhodnocení): Skupina může probírat výsledky Bogardova
výzkumu (viz níže poznámka) a to, co si o nich myslí. 
Poznámka: Tuto techniku vymyslel Bogardus (Allport, 2004). Zjiš–
ťuje sociální distanci vůči různým etnickým a národnostním menšinám.
Nejpřekvapivější je, že struktura preferencí je všude podobná; jen málo
se mění v závislosti na příjmech, regionu, vzdělání, povolání, a dokonce
i etnické skupině. Pro většinu lidí jsou Angličané a Kanaďané přijatelní
jako spoluobčané, sousedi, manželé atp. Na druhém konci stojí např. Tur–
ci či černoši. Příslušník etnické menšiny má sklon formovat své postoje
podle dominantní většiny. Silně ho přitahuje a přizpůsobuje jí své posto–
je. Přesto se své vlastní menšiny nezříká a prosazuje přijatelnost své
vlastní skupiny.
Kontraindikace: Technika by měla být dána v momentě, kdy je skupi–
na uvolněná a zbavená počáteční ostražitosti členů skupiny. Vyžaduje rov–
něž citlivou interpretaci ze strany trenéra a seznámení se studií sociální di–
stance. 
168
<< prvnĂ­ strĂĄnka   < předchozĂ­ strĂĄnka   přejĂ­t  dalĹĄĂ­ strĂĄnka >   poslednĂ­ strĂĄnka >>